Opdateret 10. september 2016 – På forespørgsel er artiklen blevet opdateret med priser fra Clearhaus.
At vælge den rette betalingsløsning til sin webshop er ikke den nemmeste beslutning i verden. I denne artikel dækker jeg de valgmuligheder jeg finder er blandt de bedste for Danske WooCommerce webshops.
De fleste af priserne og overvejelserne er nøjagtigt de samme om du anvender Prestashop, Magento eller et af de mange andre webshop systemer.
En Jungle af valgmuligheder
Der er en jungle af muligheder og nogle af mulighederne kan virke som rigtig gode beslutninger her og nu, men kan på den lange bane skade din virksomheds omsætning, medmindre du tænker dig godt om, regner på dine tal og vælger en god strategi.
Overordnet
For at modtage onlinebetalinger på din webshop skal du have styr på følgende
Indløser
En indløser er det som f.eks. NETS/Teller, Clearhaus og lignende tilbyder ydelser indenfor. Kort fortalt sørger de for, at flytte pengene til din bankkonto når betalingen er godkendt.
Betalingsgateway
En betalingsgateway (payment gateway) står for godkendelsen af VISA/Dankort, MasterCard, Diners, JCB, osv. Det er kort fortalt et betalingsvindue. De godkender kundens kort og faciliterer, at indløseren kan trække pengene fra kundens konto og flytte dem til din konto.
Kombinationer
Der er løsninger som PayPal, Stripe, osv. som står for at være både indløser og betalingsgateway i én løsning.
Råd #1 Find ud af hvad dit indledende budget er
Hvis det er din første webshop du starter skal du gøre dig klar hvad dit budget er. Der findes rigtig mange artikler som glorificerer det, at opsætte og drive en webshop – og de får det til, at lyde som om det er nemt og næsten gratis.
At drive en webshop kræver en dedikeret, vedvarende indsats og der er en økonomisk investering forbundet med, at få en betalingsløsning op og køre.
Et par fakta
For en betalingsløsning skal du regne med, at give mellem kr. 250 og kr. 750 pr. måned.
Du skal regne med at betale mellem kr. 650 og helt op til kr. 10.000 i oprettelse, alt efter hvilke kreditkort du ønsker, at modtage i din webshop.
Råd #2 Husk hvem din målgruppe er
Lige så vigtigt som en målgruppe er for marketing er den det også for dit valg, af betalingsløsning. De spørgsmål som er særligt væsentlige at stille er:
Hvis du ikke har tallene, så find ud af dem! Der er andre som sælger til samme målgruppe – og betalingsmidlet ændrer sig sjældent over en målgruppe.
Handler du kun med Danmark eller handler du også med udlandet?
Det er væsentligt at vide, da langt de fleste købestærke Danskere har et VISA/Dankort og du derfor ikke nødvendigvis behøver, at modtage Internationale kort som f.eks. MasterCard, Diners, etc.
Handler du udelukkende med Danskere, skal du være varsom med kun, at modtage betaling via PayPal da Danskerne generelt ikke bryder sig om at betale med PayPal.
Det skyldes, at der kun er et fåtal af Danskerne som har en konto og føler sig trygge ved PayPal endnu. Denne trend er dog langsomt ved, at vende.
Handler du med udlandet?
Hvis du handler med udlandet er det væsentligt, at du finder ud af i hvor stor en del af omsætningen der procentmæssigt kommer fra udenlandske kunder.
Det er særligt vigtigt fordi det koster mere, at modtage betalinger med Internationale kreditkort, da indløserne (NETS/Teller, Clearhaus, etc.) vurderer, at der er en større risiko forbundet med handel med udlandet.
Og hvis det kun er en mindre procentdel af omsætningen der kommer fra udlandet, kan det muligvis ikke opveje omkostningen at modtage Internationale kreditkort.
For at løse denne problemstilling kan du overveje at anvende f.eks. PayPal eller Stripe til dette segment.
Hvilke betalingsmidler anvender din målgruppe?
Find ud af hvilke betalingsmidler som din målgruppe anvender, hvis du ikke ved kan så spørg dem – eller find andre som handler med samme målgruppe og spørg dem.
Der er en god sandsynlighed for, at du kan finde en helt anden branche som handler med den samme kønsfordeling, alders- og interessegruppe, men som ikke er konkurrerende til dig.
Det kunne tænkes, at kvinder i alderen 30-45 år, bosiddende i Københavns området og som interesserer sig for en holistisk tilgang til livet, anvender det helt samme betalingsmiddel til deres tøj indkøb over nettet, som til deres indkøb af vitamin tilskud over nettet.
Hvad er fordelingen af betalingmidler blandt målgruppen
Hvis din målgruppe f.eks. anvender både VISA/Dankort, MasterCard og PayPal som foretrukne betalingsmidler, kan det være ret væsentligt, at finde ud af hvor stor en procentdel der anvender hvad.
Det er væsenligt, fordi hvis kun 3% af målgruppen anvende MasterCard retfærdiggør det muligvis ikke, at betale en ekstra omkostning for, at have MasterCard som betalingsmetode – altså medmindre at de 3% af omsætningen langt overstiger omkostningen for at modtage MasterCard.
Råd #3 Vælg den løsning som passer til dit budget
Når du har dit budget og din målgruppe på plads handler det om, at vælge den betalingsløsning som matcher bedst.
Stripe, Paypal eller Indløser (f.eks NETS/Teller eller Clearhaus)
Stripe og Paypal er ofte omtalt og forslået til nye webshops, der ikke har det store budget, at arbejde med indledningsvist. Det kan være meget fristende at vælge dem da de kun koster meget lidt, at komme i gang med – Det er dog ikke sikkert, at det er det rigtig valg.
Det finder du kun ud af hvis du regner på det. Her er to eksempler på hvordan du finder ud af det.
I eksemplerne antager jeg, at kunderne primært handler med VISA kort som betalingsmetode og kommer fra Danmark.
Stripe (link til priser)
Oprettelse er kr. 0.
Koster kr. 0 for plugin til WooCommerce
Europæiske kort 1,4% af købsbeløbet + 1,8 kr. pr. transaktion.
Ikke Europæiske kort 2,9% for + 1,8 kr. pr. transaktion.
Paypal (link til priser)
Oprettelse er kr. 0.
Koster 0 kr. for PayPal med WooCommerce da det er integreret direkte i WooCommerce.
Koster 1,9% – 3,4% af købsbeløbet + ca. 2,60 kr. pr. transkation.
Clearhaus (link til priser)
Oprettelse er kr. 0
Abonnement kr. 0
Danske kort 1,45% + min. 0,60 kr. pr. transaktion
Udlandske kort 2,75% min. 1,85 kr. pr. transaktion
NETS/Teller (link til priser) og DIBS (link til priser)
Oprettelse NETS for VISA/Dankort kr. 250
Årligt NETS abonnement kr. 1.000
NETS pr. transaktion kr. 0,70 – kr. 1,39
Oprettelse DIBS VISA/Dankort kr. 1.495
Årligt DIBS abonnement kr. 1.788
DIBS pr. transaktion kr. 0,60
Det er her de fleste går i stå og tænker: “Hold da fest det ser jo ud til at koste spidsen af en jetjager med NETS!” (som forøvrigt koster ca. kr. 16.000)
Før du går i panik så lad os lige regne på det
Hårde fakta er nemlig lidt bedre når det drejer sig om økonomiske beslutninger.
OPRETTELSE | ÅRLIG ABONNEMENT | PRIS PR. TRANSAKTION | |
---|---|---|---|
NETS + DIBS | kr. 1.745 | kr. 2.788 | kr. 1,65 (gennemsnitlig) |
Paypal (2,6%) | kr. 0 | kr. 0 | 2,6% + kr. 2,60 |
Stripe | kr. 0 | kr. 0 | 1,4% + kr. 1,80 |
Clearhaus | kr. 0 | kr. 0 | 1,45% + kr. 0,60 |
PRODUKT TIL KR. 50 | PRODUKT TIL KR. 100 | PRODUKT TIL KR. 200 | PRODUKT TIL KR. 400 | |
---|---|---|---|---|
NETS + DIBS Salg af 100 stk. |
kr. 414 | kr. 414 | kr. 414 | kr. 414 |
Paypal Salg af 100 stk. |
kr. 390 | kr. 520 | kr. 780 | kr. 1300 |
Stripe Salg af 100 stk. |
kr. 250 | kr. 320 | kr. 460 | kr. 740 |
Clearhaus Salg af 100 stk. |
kr. 133 | kr. 205 | kr. 350 | kr. 640 |
Lagde du mærke til det?
Allerede ved en gennemsnitlig produktpris på kr. 100 og 100 salg (altså en omsætning på godt kr. 10.000) overstiger omkostningen ved PayPal, omkostningen ved at anvende f.eks. NETS og DIBS eller Clearhaus.
Og jeg kan afsløre, at allerede ved 150 salg og en gennemsnitlig pris på kr. 100 (en omsætning på kr. 15.000), overstiger omkostningen ved Stripe, omkostningen ved NETS og DIBS eller Clearhaus.
Jeg håber inderligt for din webshop, at den omsætter for mere end kr. 15.000 pr. måned i det lange løb.
For at anvende Stripe skal du have et SSL certifikat
Et SSL certifikat betyder, at forbindelsen mellem din computer og serveren er krypteret så andre ikke kan læse med.
For at anvende Stripe skal du have et SSL certifikat. Hos nogle udbydere følger denne mulighed med helt gratis og hos andre kan det koste op mod kr. 1.500 årligt. Dette skal også indregnes i omkostningerne og kan muligvis tælle imod en løsning som Stripe da det hæver den månedlige ydelse.
Råd #4 Husk de langsigtede konsekvenser
Når du har et godt økonomisk overblik hvad omkostningerne er for de forskellige betalingsløsninger skal du overveje hvad den langsigtede konsekvens er, af dine valg.
Hvad med support?
Vælger du et system som f.eks. Stripe eller Paypal skal du være forberedt på, at deres support er på engelsk og det kræver at du bliver bekendt med deres brugergrænseflade.
Hvis du ikke selv ønsker kontakten med deres support, skal du være forberedt på, at betale en anden for at tage dialogen og løse de tekniske problemer når de opstår.
Og her skriver jeg når de opstår, for det er uundgåeligt når der er masse af teknik som kører, at der før eller siden opstår et problem af teknisk karakter som skal tages hånd om.
Vælger du NETS og DIBS som udbydere, kan du være sikker på at få kontakt med en Dansk talende support.
Hvor hurtigt overføres pengene til din konto
Vælger du PayPal, Stripe eller lignende skal du være forberedt på, at pengene typisk overføres 7 dage efter de er betalt. Dette behøver ikke være et problem, men det skal bestemt overvejes.
Med NETS og DIBS er der typisk 1 dags behandling af alle transaktioner, hvilket betyder pengene er på din konto dagen efter, at ordren er trukket på kundens konto.
PayPal og Stripe ligger under for International lovgivning
Når du anvender en udenlandskbetalingsløsning, så falder du under anden end Dansk lovgivning. Dette er også en ting du bør overveje hvordan det påvirker din virksomhed.
Råd #5 Overvej om en kombination kan være en mulighed
Det er en markant større omkostning forbundet med handel med udlandet, da både NETS/Teller og den Betalings Gateway du vælger, tager en højere ydelse for dette.
Priserne for Betalings Gatewayen som f.eks. DIBS, ePay eller QuickPay er nogenlunde transparent, men NETS/Teller giver individuelle priser i forbindelse med Internationale kort.
NETS/Teller giver individuelle priser fordi, de laver en risiko vurdering af den enkelte webshop ifht. hvad der sælges, til hvilke priser og til hvem. Det kan også betyde at du skal stille en økonomisk sikkerhed overfor NETS/Teller.
Derfor kan det være en mulighed, at vælge en kombination hvor du modtager VISA/Dankort til Danske kunder og til Udenlandske kunder giver dem mulighed for at betale med f.eks. Stripe.
Dette er en mulighed at gøre med WooCommerce og er forholdsvist enkelt, at opsætte.
Råd #6 Husk at indregne investeringen i en udvikler
Hvis du ikke selv ligger inde med de tekniske kompetencer, skal du forvente at investere i en udvikler til, at sætte din betalingsløsning op. Dette kan godt komme bag på mange når de kaster sig ud i, at få onlinebetaling på deres webshop.
Typisk er det en lille engangs investering og er du ved, at få udviklet en webshop vil dette typisk være indregnet i projektet.
Bonus information
Tænker du “Oh s… det er mange penge at skulle af med” så bare rolig. Her kommer en lille bonus information. Du kan vælge at anvende BrainTree Payments som tilbyder en ydelser der ligner Stripe og PayPal med den forskel, at de først tager sig betalt efter du har haft transkationer for kr. 300.000 totalt (Ja, det er 300 af de store, det er ikke en stavefejl).
Derefter har de en prissætningsmodel som ligner PayPal og Stripes og som hurtigt bliver markant dyrere end NETS/Teller og en betalingsgateway.
BrainTree Payments er dog genialt at starte ud på hvis du vil i luften hurtigt og prøve dit koncept af.
Kortgebyr.dk
En ret god udregner her som kan hjælpe dig med, at vælge den rigtige betalingsgateway – gå til kortgebyr.dk.
Jamen så OK – En lille bonus mere..
Udregningerne kan godt være lidt langhåret at holde styr på – og jeg ved du har cirka 1.000 andre ting som også er vigtige at lave. Derfor har jeg lavet et Excel regneark til dig, hvor alt du skal gøre er, at taste tal ind og så får du den månedlige omkostning.
9 kommentarer til “6 overvejelser ved valg af betalingsløsning til din webshop”
Tak for klarhed, shit sådan et regnestykke er afslørende!
Hej Kåre, jeg er glad for du kunne bruge det 🙂 Jeg er helt enig, klarhed giver bedre beslutninger – Særligt når det drejer sig om stenhårde fakta som økonomi for virksomheder.
Rigtig fed oversigt for os, som ikke lige kan gennemskue omkostningen per transaktion. Ville dog ønske, at du havde smidt Clearhaus med i din matrix 😉
Hej Marie,
Jeg er glad for det er noget I kan bruge 🙂 Og tak for kommentaren om Clearhaus, det er hørt og jeg tænker der kommer en opdatering til matrixen snarligt 🙂 Hav en dejlig dag!
Fin vejledning for en, der prøver at orientere sig i junglen af betalingsløsninger. Jeg undrer mig over, at du ikke nævner Scanpay som betalingsgateway i den meget billige løsning de anviser på deres hjemmeside for e-købmænd og iværksættere med et lille budget.
Hej Ole,
Tak for din kommentar og din feedback. Jeg har ikke taget Scanpay med da jeg hverken kender dem og samtidig har valgt at dække de mest almindelige betalingsgateways, som jeg har set anvendt gennem årene 🙂
De vil naturligvis blive overvejet når jeg opdaterer guiden – Jeg tjekkede dem lige ud og kan se, at de udgav deres første version af deres WooCommerce integration for godt 15 måneder siden (næsten samme tid som dette indlæg blev skrevet), hvilket nok forklarer hvor jeg ikke har hørt nogen nævne dem 🙂
Sikke en fin vejledning! Er ikke sikker på hvad jeg skal vælge dog ….. Når man forventer en ret lille indkomst fra hjemmesiden. Min primære indtægt kommer fra anden kant.
Jeg kunne ikke downloade regnearket? Det KAN være at det er sikkerhedssystemet i min nye pc – det virker en smuuule overaktivt…. Kan jeg mon få det pr mail?
mvh Ninette
Hej Ninette,
Tak for det 🙂 Jeg vil anbefale at du anvender Stripe hvis du forventer en relativt lille omsætning. Ifht. at downloade regnearket så ved jeg ikke om det kan skyldes dit sikkerhedssystem, send en mail til info@yanco.dk så sørger jeg for du får det tilsendt.
Hav en dejlig dag 🙂
Kære Yan
Tak for den superfede og informative artikel.
Vh. Michael