Sådan opsætter du Google Search Console med WordPress

Læsetid: 6 minutter

Har du hørt Google Search Console nævnt som værende et must-have ifht. SEO og optimering af din webshop eller hjemmeside.

Jeg kan kun være enig. Det er et uvurderligt værktøj, som tilmed er gratis, at anvende.

Desværre oplever jeg også ofte, at en del af de nyere iværksættere og selvstændige, dem som lige er begyndt at vove sig ud i SEO og optimering af deres online tilstedeværelse, ikke ved hvordan det sættes op.

Det synes jeg er ærgerligt, for der er så meget værdi at hente med dette værktøj.

Det gør vi op med nu og her

Jeg ønsker brændende, at flere iværksættere og selvstændige får adgang til aktuel, brugbar viden, der hjælper deres virksomhed og at de omsætter denne viden til handling, på en enkel måde.

For viden er ikke magt. Udførsel af viden er magt. Den tager vi lige igen.

Viden er ikke magt. Udførsel af viden er magt.

Det er ikke væsenligt hvor meget du rent faktisk ved, hvis du aldrig handler på det. Og ofte handler vi mennesker ikke på ting, fordi de virker uoverskuelige. Særligt udebliver handling hvis vi ikke helt ved hvor vi skal starte.

Hvorfor Google Search Console

Fordelene ved Google Search Console er mange og du kender muligvis allerede en del af dem hvis du har været på workshops, seminarer, webinars, osv.

Jeg vil alligevel nævne nogle af de mest åbenlyse fordele ved Google Search Console

Du kan få indblik i søgetrafikken til din hjemmeside

soegetrafik

Du får adgang til en liste over de søge termer som din webshop eller hjemmeside er blevet fundet på. Det er væsenligt fordi det kan give dig værdifuld indsigt i hvordan dine kunder finder dig, så du kan øge indsatsen på disse områder.

Du får adgang til at se hvilke andre hjemmesider der linker ude fra og ind til din side. Det giver dig indsigt i hvem og hvorfor der linkes til din hjemmeside.

Analyse af mobil venlighed

mobiloptimering

Google Search Console giver dig adgang til at få rapporter omkring mobilvenligheden på din hjemmeside og råd til at rette op på de punkter der eventuelt kan forbedres.

Indeksering af sitemaps

Du får mulighed for at indsende sitemaps til Google, så din hjemmeside indekseres hurtigere og mere effektivt. Dette er særligt værdifuldt fordi det gør det nemmere for Googles Søgerobotter at indeksere din side og dermed få det hele med.

Hvad er sitemaps?
Et sitemap til Google Search Console et en standardiseret metode til at give Google et overblik over sider, indlæg, nyheder, osv. og medfører at Google nemmere får alt indholdet med.

Du får adgang til rapporter omkring fejl på din hjemmeside

Hvis Google finder fejl på din hjemmeside får du tilsendt en mail omkring det, så du kan rette op på det hurtigst muligt.

Der er meget mere

Ovenstående punkter er kun et udsnit af hvad du får adgang til via Google Search Console og der kan næppe være tvivl om at det er et kraftfuldt værktøj i forbindelse med din online tilstedeværelse.

For ikke at gøre dette indlæg laaaaangt og kedeligt stopper vi her og springer ud i at få tilsluttet din WordPress hjemmeside med Google Search Console.

Og lad os så komme i gang!

Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig Google Search Console, så gør følgende (og er du allerede tilmeldt, så spring videre til næste afsnit.)

1. Gå til Google Search Console: https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=da
2. Hvis du har en Google konto logger du ind med denne
3. Hvis du ikke har en Google konto, opretter du en konto ved at trykke på “Opret Konto” neden for

Installér SEO by Yoast til WordPress

Hvis du ikke allerede har installeret pluginnet SEO by Yoast til WordPress (som uden tvivl er det bedste SEO plugin til WordPress) gør du følgende – ellers spring til næste punkt.

  1. I din WordPress Administration går du til Plugins
  2. Tryk på tilføj nyt (i toppen)
  3. Søg på Yoast SEO
  4. Installér Yoast SEO af Team Yoast
  5. Aktivér Yoast SEO

Tilslut Google Search Console til dit domæne

Det sidste der skal gøres er, at binde Google Search Console og WordPress sammen. Denne process er ret enkel, men gør sig markant bedre som video end som skridt-for-skridt. Derfor har jeg optaget denne video til dig.

Hvad kan du gøre efterfølgende

Efter at du har tilsluttet din WordPress webshop / hjemmeside med Google Search Console vil jeg anbefale at noget af det første du gør, er at indsende dine sitemaps.

“ååhh er det en af de der lange besværlige processer.. for så har jeg altså lige 10 andre ting”

Det er ret enkelt, faktisk så enkelt at du kan klare det på cirka 2-3 minutter ved at følge denne video

2 kommentarer til “Sådan opsætter du Google Search Console med WordPress”

  1. Super enkelt og altid relevant emne du griber fat i Yan. Jeg kan ikke være mere enig i, hvor vigtigt det er at alle websiteejere får tilmeldt sine sites til Google Search Console.

    Eneste lille kommentar jeg har er, at når man skal tilføje sit sitemap, så kan man med fordel nøjes med at tilføje “hoved”-sitemapadressen som ender på “sitemap_index.xml”, i stedet for at tilføje de mange forskellige xml-filer for posts, pages osv. Dette selvfølgelig forudsat at man vil have tilføjet alle sine sitemaps.

    P.S. Fedt beat til dine videoer 🙂

    1. Hej Torben,

      Tusind tak for din kommentar. Det er helt rigtig – og godt du tilføjer det 🙂 Fordelen ved at tilføje dem individuelt er at man så kan se hvor langt indekseringen er for de enkelte – Det er naturligvis en lille detalje, det er mest mig der godt kan lide “kategorier” og overblik 🙂

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Klar på mere inspiration?

Lyt til vores WordPress podcast!