Inspiration til bedre kommunikation – Del 1 af 3

Læsetid: 6 minutter

Leder du efter del 2? Så klik her og læs: Inspiration til bedre kommunikation – Del 2 af 3
Leder du efter del 3? Så klik her og læs: Inspiration til bedre kommunikation – Del 3

Dette er den første af 3 artikler hvor jeg vil dele nogle af de principper og tankegange jeg anvender for, at facilitere bedre og tydeligere kommunikation, både i det profesionelle og det private.

Det er principper, jeg føler er universelle for kommunikation og jeg har set dem forvandle kommunikationen til det bedre. Om du anvender dem til webprojekter, møder i din organisation eller med din partner er det samme.

Du er ikke alene

Har du nogensinde følt, at du talte for døve ører? At det du fortalte udviklerne, blev misforstået fuldstændigt? At du har skrevet den ene efter den anden e-mail og var overbevist om, at nu sad den i skabet.. og så skete der i virkeligheden noget helt andet?

Så er du ikke alene. Jeg har talt med rigtig, rigtig mange som deler den oplevelse. Både designere, projektledere, sælgere, SEO folk og udviklere!

Min erfaring fortæller mig at (web)projekter, af alle størrelser, oftere fejler på mangelfuld kommunikation end manglende tekniske evner.

Dem der har arbejdet sammen med os ved hvor passioneret jeg er omkring at skabe god kommunikation og gode vaner omkring kommunikation.

Jeg er overbevist om, at god kommunikation er et af de mest essentielle og bærende elementer i et hvert succesfuldt projekt.

Jeg er overbevist om, at god kommunikation er et af de mest essentielle og bærende elementer i et hvert succesfuldt projekt.

Jeg uddannet IT Ingeniør (Læs: Kæmpe-dedikeret-nørd) og jeg er underviser gennem mere end 8 år. Blandt de emner jeg underviser i er WordPress for begyndere, WordPress udvikling, kampsport og selvforsvar (som jeg underviser i flere gange om ugen), kommunikation, præsentations- og undervisningsteknik, samt en hel del flere.

Jeg har altid interesseret mig for de mange aspekter der er af webprojekter og derfor har jeg været nysgerrig, stillet spørgsmål, lyttet aktivt og forsøgt at forstå de forskellig rollers perspektiver.

For det er hvad kommunikation på projekter ofte kommer ned til, perspektiver.

Vi ser vores egen “virkelighed”

Hvis du tager en dygtig maler og en dygtig murmester med ind i et hus og beder dem om, at fortælle dig hvilke mangler de ser, vil du blive præsenteret for to forskellige virkeligheder.

Hvis du tager en dygtig maler og en dygtig murmester med ind i et hus og beder dem om, at fortælle dig hvilke mangler de ser, vil du blive præsenteret for to forskellige virkeligheder.

Maleren vil fortælle dig, at der visse steder ikke er malet til kant, at de er ‘helligdage’ eller at tonerne ikke nødvendigvis passer sammen.

Murmesteren vil være fokuseret på om væggene er lige og om der er krakeleringer i lofterne. De har begge to ret, men ser meget forskellige ting.

Vi har alle et indre kort, et paradigme, som vi opfatter og forstår verden ud fra. Paradigme kommer af Græsk og betyder: En tænkemåde eller et system af tanker og sammenhænge.

“Hmm.. kan vi få den på menneskesprog..?”

Forestil dig et landkort hvor du kender målet og dit eget udgangspunkt. Hvordan vil du forklare en anden person, hvordan han eller hun finder frem til målet, uden at kende deres udgangspunkt?

Forestil dig et landkort hvor du kender målet og dit eget udgangspunkt. Hvordan vil du forklare en anden person, hvordan han eller hun finder frem til målet, uden at kende deres udgangspunkt?

Ofte opfatter vi verden ud fra en antagelse om, at andre har samme udgangspunkt. Det kan hurtigt blive ret forvirrende, at finde frem til målet, hvis du starter i nord og den anden i vest.

Derfor handler god kommunikation om forståelse. At kende den andens udgangspunkt.

Sådan finder du ud af hvad den andens udgangspunkt er

Der er en formel jeg ofte anvender når jeg vil vide mere om hvad den anden tænker og mener. Den er

Spørg, gentag og omformuler, undersøg

Først stiller du et åbent spørgsmål. Det skal være et åbent spørgsmål som du rent faktisk ønsker at kende svaret til og som lægger op til, at der svares andet end blot ja/nej til.

Når den anden svarer, skal du gentage hvad du hørte og undlade at fortolke. Når den anden har bekræftet, at det du har forstået er korrekt, kan du eventuelt stille uddybende spørgsmål.

Her er et eksempel på hvordan en dialog kunne foregå:

Dig: “Hvis du skulle nævne dén største årsag til, at I ønske at redesigne jeres firmas hjemmeside, hvad er det så?”

Kunden: “Hmm.. jo, den er ligesom bare ikke særligt god længere..”

(Her er en ledetråd: God er ikke en objektiv kvalitet. Det er en opfattet kvalitet. Altså er der grundlag for at finde ud af hvad god betyder for kunden)

Dig: “Når jeg hører dig sige god, så bliver jeg nysgerrig på hvad god er for jer. Jeg tænker det måske hænger sammen med det udbytte i føler, at I får ud af hjemmesiden?”

Kunden: “Joo.. mange af vores kunder har nævnt, at hjemmesiden ikke rigtigt virker på mobiler.. og at de ikke kan finde det de søger på den.”

Dig: “Ok, det jeg hører dig sige er, at I har et ønske om, at hjemmesiden skal virke på mobiler, er det korrekt? Og det du nævner med at de ikke kan finde det de søger på den, kan du uddybe det?”

Det kan måske synes næsten for enkelt, men ved at spørge uddybende ind til det du får af vide, kan du sikre at du får hørt den andens definition af deres virkelighed. For hvad der er ‘godt’ for den anden er ikke nødvendigvis din definition af ‘godt’.

Hvilke redskaber bruger du til, at finde ud af hvad den andens udgangspunkt er?

Har du nogle redskaber du anvender? Det kunne være særlige spørgsmål eller måder du lytter aktivt efter hvad den anden fortæller dig? Så giv det til kende i kommentarerne og del det!

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Klar på mere inspiration?

Lyt til vores WordPress podcast!