Der er ingen tvivl om, at det er vigtigt at holde din hjemmeside fri for hackere og malware. I hvert fald hvis du har et ønske om, at blive fundet på Google.
Google holder nemlig øje med de hjemmesider de indekserer og hvis de finder virus, malware eller anden mistænkelig adfærd, bliver besøgende advaret før de når til hjemmesiden.
Som du enten selv har oplevet, eller formentlig kan forestille dig, så vil en stor rød advarsels skærm få de fleste til, at løbe skrigende i den modsatte retning.
Når Google finder malware på en hjemmeside bliver hjemmesiden samtidig fjernet fra Googles resultater, hvis den ikke ryddes op på hurtigt nok.
Det kan sammenlignes lidt med når Fødevarestyrrelsen kigger forbi en restaurant og finder skidt og snavs i køkkenet. Så får restauranten en advarsel, måske en bøde og en chance til at rette op. Gør de ikke det, så falder hammeren.
Forskellen fra Fødevarestyrrelsen til Google er, at hos Google kan du “bestille” et gennemkig af din hjemmeside når du har ryddet op, via Google Search Console.
Googles Repeat Offender Policy
Google har fornyligt indført hvad de kalder “Repeat Offender Policy”. Kort fortalt, betyder det at hvis en hjemmeside gentagne gange bliver fundet at have f.eks. malware, bliver der lagt en 30-dages karantæne periode hvor hjemmesiden ikke kan blive gennemset igen.
Google har indført dette fordi en lang række hjemmesider, der var markeret som havende malware, med vilje rydede op, bestilte et check og så snart de var markeret som værende “rene”, indsatte de malwaren igen.
Det svarer til, at en restaurant ved hvornår Fødevarestyrrelsen kommer forbi, rydder pænt op til dagen og så snart kontrollørerne er ude af døren, begynder at svine om sig.
Det har betydning for din hjemmeside
Du sidder muligvis og tænker noget i retningen af:
“Jamen, jeg lægger altså ikke malware på min hjemmeside med vilje..”
Og det tænker jeg på heller ingen måde, at du gør. Dog har det en betydning for dig som hjemmeside ejer, fordi at der er en trend blandt hjemmesider der inficeres med malware.
Approximately 70% of all infected websites had some form of backdoor. This talks to the growing sophistication by the attackers to ensure they retain control of the environment. It’s also one of the leading causes of website reinfections. They present a unique challenge to website owners. Most scanning technologies are ineffective at detecting these payloads.
Det betyder, at hvis din hjemmeside først inficeres og der ikke bliver ryddet tilstrækkeligt op, så er der en 70% risiko for at du inficeres med malware igen, via en bagdør (backdoor).
Og gæt hvad Google kunne risikere at se det som. Ja, en gentagen overtrædelse.
Bye, bye Google placering
Hvis din hjemmeside blev markeret som en gentagen overtræder, så ville det betyde for dig, at du havde 30 dage hvor du intet kunne gøre ved det.
Forestil dig alt dit dyrebare SEO og link-building gå tabt – og hvad ville det betyde for din forretning.
Hav en klar strategi
I den online verden vi har i dag, kan vi på ingen måde sikre os 100% for ikke at blive hacket. Derfor er det væsenligt også at have en klar strategi, med den antagelse at din hjemmeside vil blive hacket før eller siden.
I den strategi skal det fremgå hvad du gør, hvem du kontakter og hvordan du melder det ud ifht. eventuelle kunder.
Samt ikke mindst hvordan du kommer tilbage på sporet igen.