Hvad end du sælger digitale produkter som f.eks. webinarer, yoga-musik, onlinekurser og e-læring, eller du sælger fysisk varer som legetøj, økologisk undertøj eller noget helt, helt andet så er en af de vigtigste faktorer ifht. at du kan vækste din forretning, at du får styr på at automatisere så mange af de administrative dele som muligt.
Jeg har i tidligere indlæg skrevet om hvordan 10 minutter (eller 3 sekunder) her-og-der hurtigt bliver til rigtig mange timers arbejde hen over et år. Det er tid du kunne bruge på at vækste din forretning – eller din familie måske ville værdsætte sammen med dig.
Den potentielle pris for succes
Når det kommer til bogføring så er det et ømt punkt hos rigtig mange. Det er det fordi du ved det skal gøres, der er potentielt store konsekvenser hvis du gør det forkert og du har formentlig ikke har en uddannelse eller kompetencer til at du gør det rigtigt uden at koncentrere dig synderligt.
Det betyder, at det koster mange mentale resourcer og hvis du laver fejl, så kan du lege den meget upopulære leg “Prøv at find ud af hvor de 24,17 kr. blev af i regnskabet”.
Og for at hælde bare lidt mere salt i såret, så betyder det også, at hvis du får succes og f.eks. fordobler antallet af salg og dermed øger omsætningen, ja så får du også et større potentiale for fejl og du får mere administrativt arbejde.
Så før eller siden er du administrativ medarbejder i stedet for at lave det du i virkeligheden elsker at lave. Det lyder ikke særlig skønt, vel?
Ovenstående er bare en lille del af årsagen til du skal begynde at automatisere og et godt sted at starte er bogføring af salgene i din webshop.
Hvad vil det sige at automatisere bogføringen
Hver gang du sælger noget via din webshop, skal du bogføre hvad du solgte, hvor meget det kostede, den moms der blev lavt på salget, hvem du solgte til, hvornår, osv.
At automatisere den process betyder at hver gang nogen køber noget i din webshop, kan denne information sendes automatisk til Dinero, e-conomic, Billys eller hvad end regnskabssystem du anvender.
Med det rette system kan du tilmed automatisk oprette manglende varer i rengskabssystemet, så du slipper for at holde de to systemer opdateret – Det klarer integrationen selv.
I sidste ende er det virkelig mange timer sparet, fordi WooCommerce er lavet på en måde der gør, at alle salg samt ordreinformationer kan sendes over til dit regnskabssystem.
Sådan kommer du i gang med automatisering af bogføringen med WooCommerce
Der er en håndfuld spillere på markedet når det kommer til automatisering af bogføringen fra WooCommerce og til dit regnskabssystem.
Jeg er særlig fortaler for en af disse. Det er IEX som har specialiseret sig i at bygge integrationer mellem WooCommerce og mange andre webshop platforme og regnskabssystemer som f.eks. Dinero, e-conomic og Billys.
Deres løsning fungerer sådan, at du opretter en konto hos dem og derfra tilslutter du deres service til WooCommerce og opsætter systemets indstillinger.
Når dette er gjort, så er du klar til at køre. Det fedeste ved dette er, at opsætningen typisk kan klares inden for meget kort tid, alt efter størrelsen af din webshop og antallet af produkter du har. Og de har en særdeles rimelig pris for deres service hvis du spørger mig.
Det kan godt være der er tale om en månedlig ydelse, men overvej lige engang hvor mange timer du bruger på bogføring – her snakker vi altså om en “medarbejder” der virker 24/7/365 – også når du er til møde, drikker kaffe, er syg eller henter ungerne i fritidsinstitutionen. Og den laver med garanti færre fejl end du gør.
Sidst men ikke mindst så er deres service også i konstant udvikling. IEX har for nyligt lanceret deres version 3 som sætter dig i stand til at sende næsten hvilken som helst data fra din WooCommerce webshop og over til regnsskabssystemet du anvender.