Når det kommer søgeoptimering og konverteringer er hastigheden som en hjemmeside eller webshop indlæses på, en af de vigtigste faktorer du kan arbejde med.
Hastigheden er en af de vigtigste dele fordi selv hvis du har en høj page rank hos Google og er god til at trække besøgende til med markedsføring, vil du tabe den del af dem, som er utålmodige, hvis hastigheden er langsom.
Brugerne er nemlig blevet mere kritiske overfor hastigheder. Omkring 30% af de besøgende (2015) forventer at en webshop indlæser på under ét sekund – I modsætning til 5% i 2009.
Jeg kan uden en krystalkugle afsløre, at det tal ikke er blevet lavere i 2017.
Hvad fortæller din Google Page Speed Score
Google Page Speed Insights er et rigtig godt værktøj – Hvis det anvendes korrekt og resultaterne læses korrekt.
For mange hjemmeside ejere bruges tallet desværre ikke som det burde og i den forkerte kontekst – og det medfører de nogle gange jagter en Moby Dick . Og selv hvis de fanger deres hvide hval, er den ingen garanti for, at det giver bedre resultater.
“Men Yan, jeg har hørt jeg skal have så høj som mulig en Google Page Speed Score – Er det forkert?”
Betyder en høj Google Page Speed Score at min hjemmeside indlæser hurtigere?
Både ja og nej. Det er en rigtig god idé at optimere din hjemmeside ifht. Google Page Speed Insights anbefalinger.
Det er dog ikke det eneste aspekt – Det er bare oftest det punkt hjemmeside ejere bliver “fanget” på, for X ud af 100 er så tillokkende en størrelse.
For at citere Google, udregnes din score ud fra to målepunkter:
Tiden “Above-the-fold”
Tiden det tager fra det øjeblik en bruger går til en side og indholdet “above-the-fold” er indlæst i browseren.Tiden for “Full Page Load”
Tiden det tager fra det øjeblik en bruger går til en side og alt indholdet er indlæst i browseren.
Med andre ord tager Google Page Speed Insights en masse tekniske aspekter i betragtning, men Google skriver endda at de kun tager højde for de netværks-uafhængige målepunkter.
Det betyder at du sagtens kan have en teknisk veloptimeret side, men en langsom hosting udbyder, uden at Google Page Speed Insights fortæller dig det – For det er ikke hvad deres værktøj er lavet til.
Og det gør ikke din hjemmeside særlig meget hurtigere da den “maksimale” hastighed vil være begrænset af din hostingudbyder.
Overvej din return on investment
Du skal blot huske på, at med alt optimering er der en afvejning af følgende faktorer:
- Tiden du anvender
- Ressourcerne du anvender
- Hvad du får ud af det
Oversat til et mere menneskeligt eksempel betyder det, at hvis du investerer ca. 1 timer arbejde i at få din Page Speed Score op fra f.eks. 87/100 til 95/100 så er det en ret fin investering, da det vil betyde et site som teknisk er bedre optimeret.
- Men hvad nu hvis det kostede dig en uges arbejde? Er det så stadig investeringen værd? Hvad ville du få ud af det i retur?
- Hvad hvis det kostede dig 4.000 kr. for en udvikler, uden du fik flere salg som indirekte følgevirkning af det?
- Hvad hvis det betød en stigning på bare 0.5% i omsætning?
Det er nogle af spørgsmålene du skal stille før du kaster dig ud i det.
Hvad skal du så måle med
Du skal stadig anvende Google Page Speed Insights og følge deres anbefalinger.
Jeg vil anbefale at du ud over Page Speed Insights anvende Pingdom Full Page Test. Pingdom måler nemlig på de faktorer som Page Speed Insights ikke måler – og samtidig er der ting som Pingdom ikke måler på.
Når du optimerer din hjemmeside handler det nemlig om, at få så fuldt et billede som det er muligt for bedst at kunne optimere de ting der giver dig mest værdi.
Husk at en af de mest betydende faktorer ifht. hastighed er dit valg af hosting udbyder
I tilfælde af, at du skulle have misset nogle af de tidligere indlæg jeg har skrevet om emnet, så er et af de bedste valg du kan foretage ifht. at få en hjemmeside der indlæser hurtigt, at investere i en hosting udbyder af god kvalitet.