Opdateringer og vedligehold er en af de vigtigste opgaver du kan udføre for din hjemmeside. Opdateringerne indeholder fejlrettelser og rettelser af kritiske sikkerhedshuller.
Mange opdaterer aldrig
Ofte er opdateringer og vedligehold af WordPress også et af de mest forsømte områder.
For rigtig mange webshops og hjemmesider, bliver opgaven med at opdatere plugins, temaer og selve WordPress aldrig udført.
De fleste jeg har snakket med, som enten aldrig opdaterer, eller opdaterer mindre end en gang om måneden fortæller næsten alle en lignende historie.
Det er ofte frygten for, hvad der kunne gå galt, kombineret med manglende viden om, hvordan det rettes op, hvis det går galt, der afholder mange at opdatere deres plugins og temaer.
Eller det er en manglende forståelse af, hvorfor opdateringer og vedligehold er essentielt.
Webshops og hjemmesider er på mange måder som cykler og biler
De bliver brugt næsten hver dag, der er et stærkt ønskes om, at de virker i alt slags vejr og hvis de ikke virker så er smerten der med det samme.
På samme måde som at mange mennesker ikke får sendt deres cykel eller bil til mekanikeren før end den er helt gal, så gælder det samme for hjemmesider og webshops.
Langt de fleste bemærker ikke at noget er galt, før end det er virkelig galt og intet virker.
”Jamen Yan, min hjemmeside/webshop virkede da den blev lanceret – hvorfor går den pludselig i stykker?”
Det er korrekt, den virkede da den blev lanceret. Udfordringen for dig er, at Internettet bevæger sig fremad hele tiden.
Det er vigtigt at vide, fordi din hjemmeside/webshop er afhængig af en masse andre omkringliggende services som f.eks. din betalingsløsning, eller den hosting udbyder som den er hos.
Disse er igen afhængige af endnu flere teknologier. Det danner alt sammen et stort net af afhængigheder.
Og hvis et grundlæggende element forandres, vil det ofte betyder at andre dele også skal ændres.
Derfor kan din webshop gå i stå, helt uden du har gjort noget. Faktisk er der markant større risiko for at den går i stykker ved, at du ikke gør noget.
Jeg vil gerne høre om du får opdateret dine WordPress plugins og temaer?
Er du bange for at noget går i stykker hvis du opdaterer?
Det kan jeg godt forstå, at du er. Det er aldrig rart at have en webshop eller hjemmeside, som er ude af drift.
Det kan gå ud over både omsætningen, dit brand og din nattesøvn. Men netop derfor er det væsentligt.
Løsningen på dette er rimelig enkel, selvom den måske kan virke uoverskuelig hvis du ikke ved hvordan du udfører den.
- Sørg altid for at have en daglig backup af din hjemmeside
- Hav en god strategi for opdateringer, herunder skal du vide hvilke plugins der er essentielle for din forretning
- Hav styr på hvilke opdateringer som kan udføres uden bekymring
- Hav allerhelst et sted hvor dine opdateringer kan udføres uden at det går ud over din ”live” hjemmeside (det hedder et staging- eller test-miljø)
- Opdatér ofte og gerne på daglig basis hvis det kan lade sig gøre
Det første du kan starte med er at oprette et staging-miljø ved, at tage en kopi af din hjemmeside.
Hvis du ikke ved hvordan du gør det, så har jeg et gratis videokursus til dig her som tager dig igennem det skridt for skridt.
Du kan f.eks. oprette https://dit-domæne.dk/staging eller https://dit-domæne.dk/test til formålet.
På den måde kan du så trygt udføre opdateringerne dér førend du gør det ”live” – Og går noget galt, så kører din hjemmeside stadigvæk, så du har tid til, at rette op på fejlen uden at skulle stresse over det.
Hav en skøn dag!
2 kommentarer til “Hvor tit opdaterer du WordPress, temaer og plugins?”
Hej Yan & Co.
Jeg har opdaget, at min webshop ikke virker – og faktisk måske ikke har virket i over et halvt år. Ingen kunder i butikken. 😞Ren katastrofe.
Der har været adskillige webdesignere på, som har lavet flere ting om og jeg modtager flere gange om ugen en mail fra wordpress support team, der opdaterer versioner på min side.
Den sidste webudvikler fik i fredags sat betalingsløsning i gang,, men allerede i dag søndag, virker det ikke og man kan ikke komme igennem med en bestilling.
Hvad pokker er der galt og er det noget I kan hjælpe med?
Venlig hilsen Anette Præst Nielsen
Hej Anette
Det lyder som en super træls situation 😞 Vi vil gerne hjælpe 😊 men for vi kan hjælpe skal du skrive til info@yanco.dk, så tager vi dialogen derfra da vi har brug for mere information.
Mvh.