Hvor højt skal jeg regne med at ligge på Google?

Læsetid: 7 minutter

Du har helt sikkert hørt, at det er vigtigt at blive fundet på Google når nogen søger – og spørgsmålet er et, jeg ofte hører stillet fra dem som er i gang med, eller har planer om at få deres første hjemmeside.

Det giver rigtig god mening. Bliver du fundet ofte, øger du sandsynligheden for at sælge dine produkter og/eller ydelser. Hvorfor?

Fordi: It’s a numbers game, baby

Der er ingen webshops eller hjemmesider der konverterer 100% af de besøgende til kunder. Det er altid en procentdel der bliver kunder.

Hvis vi tager et fiktivt tal, lad os sige en konverteringsrate på 3% og ser på 100 besøgende, så betyder det 3 kunder for dig. Kan du få 200 besøgende, så har du pludselig 6 kunder.

Mens virkeligheden ikke er helt så enkel, så giver tallet her i hvert fald en idé om hvorfor det totale antal af relevante besøgende er væsentligt.

Hvad er en relevant besøgende

Det er ikke alle der besøger din hjemmeside eller webshop som er interessante kunder. Du har formentlig en målgruppe – og har du ikke en, så skal du have gang i, at finde ud af hvem de er.

En relevant besøgende er en som passer på den profil du ønsker, at handle med, der kan være mange, mange faktorer med i det men nogle af de typiske kan være:

  • Alder
  • Køn
  • Økonomisk købekraft
  • Livs-/arbejdssituation (Herunder problemer og udfordringer)
  • Geografisk placering (har du f.eks. en fysiskbutik, vil du måske tiltrække lokale)

Med andre ord, sælger du baby tøj vil du formentlig gerne have fat i gravide kvinder eller deres familie som køber tøj til barnedåben.

Det betyder at der også er en stor gruppe som ikke er interessant – og dem vil du helst ”holde væk” da de ellers vil komme til din hjemmeside og hurtigt forlade den igen. Og det sender et skidt signal til Google.

Den mest enkle måde at gøre dette, er at lære din målgruppe at kende og kommunikere til dem, så de føler at deres problem eller det de søger, bliver mødt.

Desværre er der et lidt skuffende svar på det indledende spørgsmål

Ingen starter ud “på toppen” af Google.

Du skal regne med, at lægge på bunden til at starte med. Der er ingen sort magi, virksomheder du kan betale for det eller andre ”tricks” til at hoppe til toppen af Google.

Kort sagt, ingen kan garanterer dig en høj placering fra start af. Hvis de gør, så sælger de en illusion.

Løfter og garantier om side 1, høje placeringer, etc. på Google er som oftest luftkasteller. Og ellers kan du jo altid afprøve om dem der er villige til at love det, er med en no-cure-no-pay. Det har jeg skægt nok aldrig mødt nogen der er ifht. den slags løfter.

Den gode nyhed er, at du i høj grad selv kan påvirke din placering

For rigtig mange der starter ud med en ny hjemmeside kan det godt virke overvældende og lidt voodoo-agtigt med forkortelser som SEO, SERP, META-data, Open Graph, Schema.org, osv.

Det forstår jeg så udemærket. En ting er at få en ny hjemmeside, med et nyt system (og måske ukendt for første gang) hvor der skal tillæres en masse nye ting.

Tilføj oven i det at der også skal forholdes til alle mulige detaljer og så er der ikke langt til, at føle sig overvældet. Det forklarer også hvorfor at det kan være fristende at købe sig til hvad man håber på en magisk topplacering.

Når det er sagt så er her en liste du kan starte med

Start med at tænke på hvad du gerne vil findes for, det kan f.eks. være hvilke spørgsmål dine kunder stiller. En god metode at skrive ned hvad der bliver spurgt om og så kan du skrive om det.

Det fører til det næste punkt: Skriv unikt indhold som er rettet mod din målgruppe, gerne mere end 2 gange om ugen. WordPress har en super smart funktion hvor du kan planlægge udgivelsen af indlæg.

På den måde kan du afsætte en hel dag til at skrive – og så sætte det til, at blive udgivet løbende.

På den brugervenlige (og tekniske) front skal du sørge for følgende

Ved du ikke hvordan det gøres, så tag fat i en der gør – eller søg hjælp på f.eks. den Officielle Danske WordPress Gruppe på Facebook.

  • Sørg for at websitet er mobilvenligt
  • Tjek hastigheden med et værktøj som Pingdom (load tiden skal som minimum være under 2 sekunder)
  • Tjek PageSpeed Insights og sørg for at have en score over 85
  • Brug et plugin som f.eks. SEO by Yoast til at skrive meta-beskrivelser og meta-titler
  • Implementér Schema.org på alle relevante sider. Dette er typisk noget som temaet du anvender står for – Så før du køber et tema, så undersøg om det understøtter dette.
  • Sørg for at der er implementeret Social META-tags for Facebook, Google+ og Twitter. Dette kaldes også for Open Graph tags og typisk kan SEO by Yoast anvendes til det.

Husk at måle effekten af din indsats

Søgeoptimering handler om tal og statistikker. Derfor skal du også vide om den indsats du gør, faktisk gør en forskel.

Start med at anvende følgende værktøjer

Google Analytics som giver dig statistik over dine besøgende, hvad de læser og hvor de f.eks. kommer fra. Det kan være særlig værdifuldt når du kan se at indhold i bestemte kategorier læses mere end andet. For så kan du fokusere din indsats.

Google Search Console som fortæller dig om eventuelle fejl eller mangler du bør rette op, på din hjemmeside.

Og hvis Google Analytics er helt forvirrende så tilbyde Google helt gratis kurser til dig via deres Google Analytics Academy hvor du kan lære at anvende det.

Er du i tvivl om hvordan du opsætter Google Analytics, så har jeg skrevet en guide her og du kan finde en guide til opsætningen af Google Search Console her.

Og til sidst. Husk, at resultaterne kommer over en periode, ikke en nat. Det er en længerevarende, målrettet og konsistent indsats som giver dig resultaterne du ønsker.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Klar på mere inspiration?

Lyt til vores WordPress podcast!