Sådan optimerer du formularene på din WordPress hjemmeside!

Læsetid: 15 minutter

Formular plugins kommer i mange forskellige typer og med mange funktioner.

Hvad end du bruger Contact Form 7, Gravity Forms, Ninja Forms, Jetpack, FS Contact Form, Formiddable Pro .. eller en af de mange andre, så har de alle ét fælles formål.

At sætte eksisterende kunder og potentielle nye kunder, i kontakt med din virksomhed.

Derfor, er det vigtig, at de fungerer som de skal og ikke nok med det, de skal helst også være optimeret til at gøre det nemt, at udfylde og anvende dem, samt efterlade personen med en god og tryg følelse.

“Holdt stands.. Hvad mener du med en god og tryg følelse?”

Har du oplevet en eller flere af følgende situationer når du har anvendt andres formularer.

  • Der var så mange felter at du gav op
  • Du var i tvivl om hvad du skulle udfylde
  • Da du udfyldte de felter du syntes var relevante, fik du en besked om nogle andre var påkrævet (felter som for dig, var totalt irrelevante!)
  • Du havde ikke lyst til, at udfylde de påkrævede felter (Hvad skal de med mit telefonnummer? .. Åh nej så ringer der sikkert en af de-der-sælgere..!)
  • Du trykkede send.. og så fik du en besked som hed “Fejl, din besked blev ikke sendt, prøv venligst igen”
  • Du trykkede send.. og så skete der ingenting, så du blev i tvivl om besked overhovedet var blevet sendt. (Så du trykkede en ekstra gang, bare for en sikkerheds skyld)

Hvis du svarede ja til bare én af ovenstående, så mærk efter. Hvor god og tryg en oplevelse var det lige, at dét var?

Hvorfor det er vigtigt, at give en god og tryg oplevelse

Hvis du driver virksomhed er det næppe fremmede for dig, at du skal fremstå som unik og gøre det til en god oplevelse at kommunikere, handle, kontakte, etc. med din virksomhed.

Det betyder, at når nye personer kontakter dig, har du en mulighed for, at give den nye besøgende en fornemmelse af hvem de har med, at gøre.

Glade kunder er din virksomheds brand ambassadører

For eksisterende kunder har du mulighed for, at understøtte dit brand og oplevelsen af, at have med din virksomhed, at gøre.

Det betyder, at personerne som kontakt dig, får en mere hel oplevelse af virksomheden og der bliver sat lidt ekstra ind på “loyalitets kontoen”.

Sådan optimerer du formularerne på din hjemmeside

At optimere sine formularer kan gøres på mange niveauer, men i det følgende vil vi starte fra det mest basale og bygge op mod det mere tidskrævende.

Fælles for alle de næste punkter, at det kan gøres med alle de forskellige formular plugins som findes – og det kræver ingen grafiske evner at gøre,

1. Afprøv dine formularer

Det lyder næsten for enkelt, men det første spørgsmål jeg stiller i forbindelse med formularer er altid:

“Hvornår har du sidst afprøvet (kontakt)formularen på din hjemmeside – eller for den sags skyld, de andre formularer som er med til, at skabe forretning for din virksomhed?”

Husk at afprøve din formularer jævnligt

Du vil næppe tro det, men rigtig mange glemmer helt at afprøve deres formularer på hjemmesiden. Hvis du kun har tid til at udføre ét af punkterne i dette afsnit, så er dette punktet.

Fordi, hvis dine beskeder aldrig når frem til kunderne eller du aldrig modtager beskeder om nye henvendelser så er det jo ligemeget, hvor mange der udfylder formularen.

Derfor, før du læser videre så gør dig selv en tjeneste! Afprøv din kontaktformular – lige nu!

2. Havner dine mails i spam mappen

En ofte ukendt ting ved mails afsendt fra WordPress er, at de som standard afsendes med PHP mail funktionen (Hvis PHP er Russisk for dig, så er det programmeringssproget som WordPress er skrevet i).

Den har en lille ulempe ved sig, nemlig at hvis den ikke er opsat korrekt på det webhotel du er på, som identificeres de mails den udsender ofte som spam.

Spam mail

Det næste du gerne vil vide er derfor om mails havner i spam mappen hos modtageren og dig selv. Så den mail du sendte før, havnede den i din egen spam mappe?

Hvis den gjorde det så frygt ej, der er råd at hente.

Løsning: Anvend en SMTP gateway

Plugin: WP Mail SMTP (https://wordpress.org/plugins/wp-mail-smtp/)
Estimeret tid for opsætning: 15-30 minutter
Hvad skal du finde frem: Oplysninger om din udgående mail fra din hosting udbyder (du har formentlig modtaget en mail om det)
Pris: Gratis

En-SMTP-hva’for-en?

SMTP står for Simple Mail Transfer Protocol – Men det er nærmest ligegyldigt, så længe du ved, at det er den som sørger for at sende udgående post.

De fleste hosting udbydere stiller den til rådighed og du kan finde de nødvendige oplysninger ved, at Google: [Indsæt din hosting udbyders navn] SMTP opsætning.

(Psst.. du skal formentlig bruge de samme oplysninger, som da du satte din telefon eller mailklient op)

Herefter kan du anvende pluginnet WP Mail SMTP (https://wordpress.org/plugins/wp-mail-smtp/).

Løsning: Anvend Mandrill

Konto: Mandrill konto (https://www.mandrill.com/)
Plugin: 
wpMandrill (https://wordpress.org/plugins/wpmandrill/)
Estimeret tid for opsætning: 20-30 minutter
Hvad skal du finde frem: Din Mandril API Nøgle du lavede efter tilmeldingen til Mandrill
Pris: Gratis op til 2.500 e-mails totalt, derefter $9.95 / måned

Mandrill, er en service som er udviklet af skaberne bag MailChimp. De leverer transaktionelle e-mails, ja det er et tosset ord, men det hedder det. Du kan forestille dig det som track and trace til e-mails.

Med Mandrill kan du spore alle e-mails som afsendes fra WordPress (og hvad andre services du tilslutte hos dem). Det værende både afsendte, åbnede og afviste e-mails.

Det er super smart, for nu får du pludselig af vide om kunderne modtager dine e-mails og åbner dem – og hvis det sættes korrekt op også hvad kunderne gør med dine e-mails.

Men, vigtigst af alt så ved du om e-mails når frem og får besked hvis de ikke gør. På langt de fleste løsninger vi leverer til vores kunder, anvender vi Mandrill da det garanterer at de mails som sendes, når ud til modtagerne – og vi kan se, at de gør det.

3. Modtog du en bekræftelse på at mailen var afsendt?

Du kender godt følelsen når du sender et brev med Post Danmark, ik? Altså den der lille stemme inden i, som ikke er helt sikker på at brevet nu også når frem.

Der er en god sandsynlighed for det, men du er ikke 100% sikker. Derfor er rekommanderet breve og track and trace opfundet.

Sådan føler dine kunder også.

Derfor skal du sørge for, at dine kunder får en bekræftelse på din hjemmeside, samt du sender dem en venlig mail der fortæller dem, at du har modtaget henvendelsen (Du kan eventuelt overveje om det er relevant, at inkludere de informationer de sendte til dig).

Du skal gøre det for, at skabe tryghed om, at de er blevet hørt og hvis du er smart kan du samtidig opsætte en side de bliver sendt videre til, når de har anvendt formularen.

Ud over det giver den side de lander på efterfølgende, mulighed for, at præsentere dem for f.eks. nyheder, blogindlæg, produkter, osv. (Vurdér selv hvad der er relevant) samtidig med at de får en bekræftelse på, at deres henvendelse er modtaget.

4. Formular pluginnet skal have en database med henvendelser

Hvad end formular plugin du anvender, så sørg for at alle indtastningerne bliver opbevaret i en database og at der er nem adgang til et overblik over dem via kontrolpanelet i WordPress.

Det giver dig mulighed for, at følge op på henvendelser, selv hvis mailen aldrig blev sendt eller den røg i spam filteret ved et uheld.

5. Skær ned på antallet af felter og overvej hvilke der er nødvendige at udfylde

Du kender situationen. Du modtager en e-mail hvor teksten summerer til “Brug 5 minutter og udfyld vores spørgeskema”. Du tænker “OK, det er i orden” og bliver præsenteret for et skema som vil tage dig mindst 17 minutter og en kop kaffe at udfylde.

Og det var det sidste, du så til dét spørgeskema.

Dine besøgende har det på præcis samme måde med dine formularer, om det er spørgeskemaer eller kontaktformularer, så reagerer besøgende på samme overfor dem. Hvis de virker for overvældende ifht. hvad de havde forventet, smutter de igen.

Gør det nemt

Derfor bør du beslutte følgende med enhver formular:

  • Hvad er det færrest mulige antal felter du kan anvende, herunder
    • Er det nødvendigt at bede om telefonnummer i en kontaktformular, hvis det kan klares med en e-mail
    • Hvis det måske er nødvendigt, kunne telefonnummeret så gøres valgfrit
    • Kunne fornavn og efternavn slås sammen til ét felt, altså “Navn”
  • Er der nogle oplysninger du kunne opsamle på et senere tidspunkt, f.eks. firmanavn, CVR nummer, etc.
  • Er det nødvendigt med et “Emne” felt, forhåbentligt fremgår det af selve besked hvad personen vil – og ellers har du jo e-mail og kan starte en dialog
  • Hvis et felt kræver at blive udfyldt på en bestemt møde, så husk at gøre det klart og tydeligt for brugeren

Ud over at beslutte hvilken information som er den mest nødvendige, skal du sørge for at det er klart og tydeligt markeret hvilke felter som skal udfyldes og hvilke som er valgfri.

Sørg for, at skrive det er valgfrit ved de felter som er det. Til dette kan du anvende felternes placeholder tekst (Det som står inde i selve feltet før du begynder at skrive).

På den måde gør du processen nemmere og mere enkel for den besøgende. Det betyder, at sandsynligheden for at der bliver udfyldt noget og trykket på send er markant højere.

6. Hjælpsomme fejlbeskeder

Det er meget få ting som kan få en bruger op og ringe i det røde felt, end fejlbeskeder som ikke yder hjælp. Intet er værre for en bruger end at trykke på send og få besked “Fejl” uden yderligere forklaring.

Hvor tit har du oplevet frustrationen over at få noget som ligner den her:

Fejlbeskeder er smadder irriterende
Fejlbeskeder er smadder irriterende

Sørg for, at du anvender et plugin som giver gode fejlbeskeder der hjælper brugeren. Hvis et felt f.eks. kun må indeholde tal, skal der som fejlbesked stå “Dette [feltnavn] må kun indeholde tal” (Ud over det har du jo også læst punkt 7. – husk at instruere brugeren hvis noget skal udfyldes på en bestemt måde).

Hvis der er en generel fejl, så giv brugeren en e-mail de kan trykke på. Dette kunne f.eks. være:

“Der skete en fejl under afsendelsen af din besked. Hvis du vil være sikker på, at få fat i os alligevel så send en mail til info@yanco.dk via dit mailprogram (tryk på linket)”

Faktisk er det så smart, at du kan tage indholdet fra din formular og lave et mailto link hvor brugeren ikke behøver røre så meget som en tast, men hvor informationerne fra formularen er udfyldt.

For mere information om hvordan du laver den slags links, se denne artikel fra Yoast (engelsk) https://yoast.com/dev-blog/guide-mailto-links/

7. Formularer skal fungere på mobil og tablets

Det er nærmest en selvfølge i den tid vi driver forretning i, at hjemmesiden skal være responsiv – altså mobilvenlig. Men ikke alle plugins er nødvendigvis lavet til også at være det.

Nogle formular plugins har muligheden for at være mobilvenlige, men har du afprøvet dine formularer på mobil eller tablet og fundet ud af om de virker fornuftigt.

Spørgsmål du bør stille dig selv undervejs er:

  • Er felter og tekster let-læselige?
  • Er knapperne store nok og nemme at trykke på, uden at ramme ved siden af?
  • Er der luft nok mellem knapper, så brugeren ikke risikerer at trykke på noget andet end der var hensigten?
  • Hvis det er en formular med mange felter, kunne det så eventuelt være hensigtsmæssigt at inddele formularen i trin?

Vær kritisk over for din formular, forestil dig at du er i en potentiel kundes sted. Ville du selv udfylde formularen?

8. Drop CAPTCHA

Hvad er en CAPTCHA? Det er de der dimser vi alle kender med karakterer, tal, tegn og andre ulæselige hieroglyffer som der skal anvendes en lup til, før de er bare nogenlunde læselige.

Drop dem. Lige nu. Ja, du har fået af vide, at de beskytter dig mod SPAM mails – Men come on! Hvor mange gange er dit spørgeskema blevet udfyldt af en robot?

Og hvor mange gange er dine brugere faldet fra i processen pga. en CAPTCHA før de skulle trykke send? Hvor mange gange har du selv siddet og været irriteret over sådan én. Eller måske sprunget fra fordi den bare for umulig at have med, at gøre.

Hvis du vil beskytte dig mod spam robotter findes der langt bedre metoder som er bedre, fordi de ikke kræver noget fra din besøgende. Det hedder honeypots og hvis du vil vide hvordan du sætter en honeypots op, kan du læse dette indlæg.

9. Test din kontaktformular jævnligt

Den sidste lille ting du bør gøre er, at lave en tilbagevendende aftale i din kalender til at lave et check-up på dine formularer. For hvad hvis en opdatering af pluginnet, serveren eller lignende har ændret noget, så dine mails ikke bliver sendt afsted?

Hvis du har nem adgang til et overblik i dit kontrolpanel, vil dette formentlig ikke tage dig mere end maksimalt 1 minuts tid. Alternativt kan du udfylde de 1-3 vigtigste af dine formularer og kontrollere, at de gør som de skal.

Har du selv nogle gode råd omkring formularer, du har lyst til at dele, så lad mig de vide i kommentarerne!

2 kommentarer til “Sådan optimerer du formularene på din WordPress hjemmeside!”

  1. Mega fedt og lærrig guide. Jeg mangler dog lige svar på et spørgsmål som jeg ikke ved om du kan svare på. I forhold til regler osv. hvordan kan sig sikre min formular hvis jeg beder om personfølsomme oplysninger som CPR nummer? Vi bruger det blandt andet hvis de tilmelder sig en lejr eller lignede. Da vi jo kan få noget refusion fra kommuner.

    1. Hej Gert

      Det kommer lidt an på hvad du mener med at “sikre” din formular da det er bredt emne. Hvis du modtager CPR-numre er der krav til sikkerhed ift.

      • Hvordan du opbevarer CPR-numrene
      • Hvor lang tid du opbevarer dem
      • Hvad du sender på mails

      Hvis du sender e-mail bekræftelser skal du undlade at sende CPR-nummeret med i disse mails, f.eks. hvis du sender en mail med de oplysninger den tilmeldte har angivet.

      Alt efter hvilket formular plugin du anvender så skal der opsættes filtre som kigger efter formattet DDMMYY-XXXX i tal format eller DDMMYYXXXX og fjerner de sidste 4-cifre. Du må gerne sende fødselsdatoen, men ikke det fulde CPR-nummer i mails.

      Ud over det bør du

      • have en procedure for hvor ofte du sletter CPR-numre fra din database
      • eller automatisere den process således at CPR-numre anonymiseres automatisk efter X-dage (typisk 90 dage)

      Ift. opbevaring skal du sørger for din side anvender HTTPS (SSL) og du bør også som minimum have opsat en firewall der reducerer risikoen for at blive hacket, samt aktivt scanne for tegn på din hjemmeside er blevet hacket.

      Det hører alt sammen med til at opbevare CPR-numre forsvarligt.

      Ovenstående er noget vi har hjulpet flere af vores kunder med, men jeg kan ikke give dig “formel” til det ud over dette da opsætningen for det oftest er kunde-specifik.

      Mvh.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Klar på mere inspiration?

Lyt til vores WordPress podcast!