Hvis du har en webshop, så er du uden tvivl klar over at hvert salg tæller – og den gennemsnitlige webshop mister ca. 74% af sine kunder fordi de ikke når gennem til betalingen.
Dine kunder lever i en verden hvor fokus er spredt og de er tilgængelige døgnets 24 timer på Twitter, e-mail, Facebook, SMS, Snapchat, telefonopkald og et utal af andre kanaler.
De betyder at deres opmærksomhed er i konstant konkurrence og de har let ved, at blive afsporet deres sit køb når en ven/veninde ringer eller der popper en besked op fra chefen.
Det kan også være noget så enkelt som, at kunden trykkede “Betal” og så opdagede at de havde glemt deres pung på bordet derhjemme.
Hvor var det nu liiiige jeg var..
Det betyder at når de er færdige med hvad end der forstyrrede dem, så skal de genfinde tankesporet og fuldføre købsprocessen.
Det er ofte ikke så svært på en laptop, for der står browser vinduet åbent. Det er dog noget helt andet med smartphones for her er en af de mest indgroede vaner, at når man er færdig med et opkald hvad gør man så? Du lægger på og lægger telefonen i lommen.
Det gør dine kunder også!
To væsenligtlige steder i købsprocessen
Der er mange steder ovenstående kan forekomme i købsprocessen, men der er særligt to steder jeg mener er relevante at gøre noget ved, fordi de begge indikerer, at kunden havde tænkt sig at købe.
Under betaling
Dette er den nemmeste at gøre noget ved, den viser sig meget tydeligt fordi ordrerne bliver lagt ind i WooCommerce med manglende betaling.
Det betyder at du kan tage kontakt til kunden ved at kontakte dem høre om de har brug for hjælp.
Yan, jeg tør altså ikke tage kontakt. Hvad nu hvis de bliver sure?
Det kan for nogen virke lidt angstprovokerende at skulle sende en mail eller gribe telefonen og ringe kunden op.
Og ja, der er nogen som kan blive lidt forbløffet over at blive kontaktet, men min erfaring er at langt de fleste faktisk synes det er ret god service.
Varer i kurven og gået til betaling
Denne er lidt mere tricky. Her har kunden lagt varer i kurven og er gået til kassen (check out). De nåede bare aldrig at trykke på betal knappen, som satte ordren til betaling i systemet, så de kunne betale med deres kreditkort.
Det betyder, at ordren ikke eksisterer i systemet – og hvordan følger du lige op på det?
Det gør du ved, at når en kunde går til kassen, laves der er en virtuel ordre hvor systemet registrerer det indtastede navn og e-mail, samt hvad de havde lagt i kurven. Hvis ordren ikke fuldføres, kan der følges op på den.
Denne type ordre er naturligt lidt mere i det “uvisse” for imodsætning til de kunder der har trykket “betal”, ved du reelt ikke om kunden ønskede at købe.
Automatiser processen
Hvis du sidder og tænker noget i stil med
Det lyder smaddersmart, men jeg har altså ikke tid til at sidde og følge op på alle ordrer..
Så er der heldigvis gode råd at hente. For du behøver ikke sidde klar og tjekke dit system flere gange dagligt. Du kan automatisere det hele.
Hvilken løsning der passer bedst til din situation er svært at svare på uden at kende behovet helt i dybden, men her er 3 af de plugins som jeg foretrækker til at løse ovenstående og hente nogle af de salg, som ellers ville være gået tabt.
WooCommerce Follow Up Emails (koster penge)
https://woocommerce.com/products/follow-up-emails/
WooCommerce Abandoned Cart (gratis og pro-version som koster penge)
https://da.wordpress.org/plugins/woocommerce-abandoned-cart/