Den 25. maj 2018 træder den nye Persondataforordning (GDPR) i kraft. Hvis du har læst om hvad du skal have styr på, føler du dig sikkert en smule overvældet – Trust me, du er ikke alene.
For mange virksomheder er det overvældende opgave og ikke en opgave som medfører særlig meget motivation til udførsel, da den typisk føles som en opgave der koster penge, uden at medføre direkte omsætning.
Lad mig her indskyde, at selvom det koster penge at få styr på GDPR, så koster det potentielt endnu flere penge ikke at have styr på GDPR.
Værktøjer der er enkle at anvende, leder til handling
Det er ingen hemmelighed at Yan&Co arbejder med WordPress og WooCommerce – Og hvis det er så sig da lige til, for så har jeg vist ikke været helt tydelig nok 😉
Jeg elsker at gøre processer og opgaver enklere, særligt de dersens lovmæssige, administrative og måske knap så eksotiske opgaver der ikke ligefrem kilder i hjernen for at blive udført.
Derfor kigger jeg for tiden vidt og bredt efter værktøjer som kan gøre livet efter 25. maj bare lidt enklere.
Småkager.. øh.. Cookies! Det er det de hedder!
Yes, du har hørt om dem før. Faktisk har de været oppe og vende i EU flere gange – og nu er vi her igen. Cookies er her for at blive for de er med til at drive Internettet som du kender det, faktisk ville virkelig mange ting ikke kunne lade sig gøre uden cookies.
Udfordringen med cookies er, at de bl.a. bruges til, at indsamle en hulens masse data, spore brugere på kryds af websites og målrettet annoncering.
Ligesom når du lige har snakket med en ven om en tur til Malaga – og pludselig får du reklamer på Facebook for ferieresorts i Sydspanien
Du skal have styr på hvilke data du indsamler
Jeg tænker ikke du er en som hæmningsløst indsamler data omkring dine brugere. I hvert fald ikke velvidende.
Et par af de områder, du som virksomhedsejer, skal have styr på er:
- Hvilke data du indsamler via virksomhedens hjemmeside(r)
- Hvorfor indsamler du disse data
- Hvordan opbevarer du disse data
Det alene kan være ret uoverskueligt, for du er måske klar over du bruger Google Analytics, Facebook Pixel, Google Conversion Tracking eller en række andre services der oftest stilles gratis til rådighed.
Men ved du egentlig hvad de efterlader sig af cookies? Du er rimelig badass hvis du ved det, for det har dårlig nok jeg styr på – Særligt fordi det er eksterne services, som ændrer sig uden dit implicitte samtykke.
Cookiebot: Værktøjet der gør det nemmere
Her forleden havde jeg en snak hen over bordet med Naja fra Use The User og hun introducerede mig for et mega fedt værktøj, jeg ikke kendte i forvejen – Og der skal sendes et kæmpe virtuelt highfive for at introducere mig til det her værktøj!
Værktøjet hedder Cookiebot og er Dansk udviklet. Min første reaktion da jeg hørte om Cookiebot var
“Det lyder næsten for godt til at være sandt, men hold nu op det ser interessant ud!”
Det fik min nysgerrighed helt op og ringe og ca. 30 sekunder efter vores snak, havde jeg en konto hos Cookiebot og var i gang med at sætte det op.
2 minutter senere havde jeg tilsluttet det på en hjemmeside og sad og tænkte “Var det virkelig så enkelt..?” – Og det var lige dér det ramte mig. Ja det var skisme så enkelt at sætte op!
Hvad Cookiebot gør
Det Cookiebot gør er egentlig ret enkelt – Men bestemt ingen nem opgave hvis du skulle udføre den manuelt. Du installerer deres kode på din hjemmeside, så scanner softwaren løbende hjemmesiden for cookies og mulighed for:
- At vise hvilke Cookies der anvendes
- Automatisk og løbende scanning af hvilke cookies der anvendes (så selv hvis en 3. part tilføjer cookies, opdages dette)
- Mulighed for samtykke omkring cookies (også kaldet en cookie notifikation/popup)
- Rapportering til dig over hvilke cookies der er på hvilke sider på hjemmesiden
Hvis du vil læse lidt mere i detaljer om Cookiebot så har de et godt overblik her.
Det er i min bog ret så awesome! For nu behøver du som virksomhedsejer ikke sidde og tænke over hvilke cookies det nu er der anvendes. Du kan samle det sammen automatisk – og vupti, få en liste over dine cookies du kan præsentere til brugerne.
Det er skisme enkelt hvis noget er det. Du skal naturligvis stadig forholde dig til de cookies som hjemmesiden og eksterne services placerer hos brugerne, men nu har du et overblik at arbejde med.
Har du spørgsmål? Kommentarer? Måske et værktøj oppe i ærmet ifht. GDPR som de andre læsere kunne have gavn af? Så giv lyd fra dig i kommentarerne!
2 kommentarer til “Spis dine småkager på en nemmere måde – Få lidt bedre styr på Persondataforordningen (GDPR) med Cookiebot”
Hey Yan… Super skriv… Som altid 🙂 Kan godt se at CookieBot er et godt produkt og prismæssigt er et rigtigt godt alternativ til f.eks. “Cookieinformation.dk” Har du gjort dig nogen overvejelser omkring valg af gratis versionen og f.eks. produktet: “Premium small” til 56 kr. pr. mdr. + moms? Mvh. Jan Klein
Hej Jan,
Tak for det 🙂 Jeg er bare glad for det kan bruges. Jeg tænker at det kommer lidt an på størrelsen af site, organisation, etc. om det er abonnementet værd. Er det et mindre site som ikke forandrer sig meget og uden mange plugins, så kan man nok nøjes med gratis versionen.
For større og mere komplekse sites, kunne den betalte version nok være en idé 🙂