I en online verden domineret af Google søgninger og hastighed er der ingen tvivl om at kvaliteten og hastigheden for søgninger har en stor indflydelse på konverteringer – Særligt hvis du ejer webshop.
De fleste brugere er efterhånden blevet vænnet til, at de kan søge og få svar med det samme. Det sker særligt når en besøgende lander på din webshop og leder efter noget specifikt, men ikke ved første øjekast kan se hvor det er.
Derfor er det også ret væsenligt at søgefunktionen på din webshop – eller hjemmeside – fungerer ret smooth og giver gode resultater.
For hvis brugeren ikke kan finde det de søger relativt hurtigt og nemt, risikerer du at det næste de gør er, at gå tilbage til Google og søge igen – og så vender de formentlig ikke tilbage med det samme.
Jamen mit website har da allerede søgning..
Hvis du sidder og tænker noget i stil med ovenstående så vil jeg gerne udfordre det lidt. Prøv at søge på et par ord eller sætninger – og vurdér kritisk om du får de ønskede søgeresultater.
Hvis du anvender WordPress’ egen søgemotor så er chancerne for at du før lige præcis de ønskede resultater ikke nødvendigvis de største.
WordPress er et CMS, ikke en søgemaskine
Det giver fin mening. WordPress er udviklet med henblik på at lave et solidt CMS som er muligt at udvide på næste lige den måde du kunne ønske dig – Det er ikke udviklet som en søgemaskine.
Hvorfor? Fordi søgninger er virkelig, virkelig svært at gøre ordenligt. Det er årsagen til, at Google dominerer søgemaskine industrien og tjener “fantasillioner” på det.
Søgninger er mere end at lede efter et ord
Søgninger nu om dage er mere end blot at lede efter et ord i en sætning. Søgninger er kontekstuelle, kategoriseret og oftest formuleret som spørgsmål.
Samtidig staves der oftest forkert i søgninger og der skal tages højde for relaterede søgeord (synonymer).
Derfor fungerer det er lede efter et søgeord ikke nødvendigvis godt nok. En god søgefunktion tager højde for
- ental og flertals stavninger
- stavefejl
- synonymer
- vægtning af resultaterne (det er ikke altid det nyeste som er mest relevant)
Søgningerne kan blive virkelig gode i WordPress og WooCommerce
Før du er klar til at løbe skrigende væk fra WordPress og WooCommerce, så slå koldt vand i blodet. Der er nemlig heller ingen af de andre CMS systemer der gør det særligt fremragende hvis man kigger på deres søgefunktioner i “rå form”.
De kan dog alle udvides så søgninger kommer til at blive virkelig gode og meningsfulde.
Mit fokus for dette indlæg er på WordPress og WooCommerce, men et par af løsningerne kunne også nemt anvendes til andre CMSer.
Overvejelser
Før vi går videre med løsningerne, skal jeg havde dig til at gøre et par overvejelser. Valget af værktøj afhænger nemlig blandt andet af hvad der skal søges efter – og hvor meget. Samt naturligvis hvad du er villig til at investere.
Det har nemlig sjældent været særlig effektivt at slå et søm i en væg, med en sav.
- Har du en hjemmeside eller en webshop?
- Har du et komplekst (mange sider, undersider, typer af indhold og kategorier) eller relativt enkelt sitemap?
- Hvilken type indhold skal der ledes efter? Sider og indlæg? Produkter? Begge dele?
- Skal du lede efter indhold som f.eks. Custom Post Types eller indhold med Custom Fields (Egne Felter)?
- Hvor mange sider/produkter/indlæg søges der blandt. 10? 100? 10.000? Endnu mere?
- Er der stor sandsynlighed for, at brugerne staver forkert i søgningerne? (F.eks. en Dansk webshop med udenlandske produktnavne.)
- Hvis du har en webshop, er der så synonymer for produkterne? Tænk: Kan farmor på 50+ finde frem til det ud fra hvad Viktor på 12 fortæller hende han ønsker sig.
- Skal der søges ”live”? Altså foreslås søgeresultater mens der tastes.
Dette er nogen af første overvejelser du skal gøre dig i forbindelse med at vælge det rette værktøj.
Anbefalede søgeværktøjer
InstantSearch+ (Link)
InstantSearch+ fungerer som en super nem integration med WooCommerce. Du tilmelder dig en konto hos dem, installerer deres plugin og så er du kørende.
Pluginnet erstatter den indbyggede søgefunktion i WooCommerce automatisk (forudsat du ikke har lavet noget markant om i f.eks. dit tema) og derfra har du live søgninger med synonymer, rettelse af stavefejl, filterering med kategorier.
Pris
Gratis for op til 50 produkter og 100 søgninger pr. måned. Skal du brugere mere end det koster det fra $19.99 USD pr. måned.
Fordele
- Super nemt at sætte op, selv hvis du ikke er særlig teknisk anlagt
- Alt er klaret for dig eftersom at deres plugin selv erstatter søgefeltet med deres
- Cloud søgning, hvilket betyder at din webshop ikke belastes. Uanset hvor mange der søger.
Ulemper
- Virker kun med WooCommerce og kan kun søge i produkter og kategorier
Algolia (Link)
Algolia er en søgeservice der fungerer på samme måde som InstantSearch+. Det kan bare virkelig meget mere og du kan opsætte feeds til at søge på lige det du har lyst til – Og de har tilmed gjort det rimelig enkelt at opsætte.
Pris
Gratis op til 10.000 ”records” og op til 100.000 søgninger pr. måned. Skal du brugere mere end det koster det fra $49 USD pr. måned.
Fordele
- Ret enkelt at sætte op, selv hvis du ikke er særlig teknisk anlagt
- Kan søge i alle indholdstyper
- Cloud søgning, hvilket betyder at din webshop ikke belastes. Uanset hvor mange der søger.
Ulemper
- Hvis du ikke har lidt styr på teknik, så kan det godt være lidt sværere at opsætte – Frygt dog ej, de har ret gode guides til det.
- Lidt dyrere end InstantSearch+
SearchWP (Link)
SearchWP er forskellige fra InstantSearch+ og Algolia på den måde, at løsningen er integreret med WordPress. Det giver en lang række fordele, men også nogle ulemper.
SearchWP er nem at opsætte og er virkelig veldokumenteret. At løsningen er integreret med WordPress betyder også at du kan gøre næsten hvad du har lyst til ifht. søgninger hvor de to andre godt kan komme til kort i nogle tilfælde.
Ulempen ved at SearchWP er integreret med WordPress er, at pluginnet anvender din serveres resourcer. På menneskesprog betyder det, at SearchWP muligvis sænker hastigheden på din hjemmeside eller webshop. Det kommer meget an på hvem din hostingudbyder er og hvilken løsning du betaler for.
For at anvende SearchWP sammen med WooCommerce og få Live-søgninger, skal du også bruge udvidelserne Live Search og SearchWP WooCommerce Integration.
Pris
SearchWP koster $79 USD årligt.
Fordele
- Kan søge i alle indholdstyper
- Fuldt integreret med WordPress og WooCommerce hvilket betyder at næsten alt kan lade sig gøre.
- Billigere end nogle af de andre løsninger
Ulemper
- Hvis du ikke har lidt styr på teknik, så kan det godt være lidt sværere at opsætte – Frygt dog ej, de har ret gode guides til det.
- Søgningerne trækker på serverens resourcer, hvilket kan betyde en langsommere hjemmeside afhængigt af hvad type hosting du har.
3 kommentarer til “Flere salg i din webshop? Gør din søgefunktion hurtigere og bedre”
Hold da op – jeg troede jeg havde tænkt på det meste mht. til Woocommerce og det at drive en webshop. … men det havde jeg så ikke. Kan godt se, at søgning på siden er ret vigtig, ikke mindst at det sker hurtigt. Kampen om kunderne er hård, der er mange andre slagssteder, så er søgning bare en smule langsom, kilkker de måske videre.
Hej Morten,
Tak for din kommentar – Jeg er glad for du kunne bruge det til noget 🙂
Ja bestemt – det giver rigtig god mening at søgning på shoppen er et vigtigt og for mig overset emne 🙂