Din hjemmeside eller webshop skal videreudvikles konstant hvis du vil have de resultater som leder til flere besøgende, større respons og flere konverteringer.
Hvis den sidste gang du ændrede noget på din hjemmeside eller webshop, var i forrige måned, så skal du læse med her.
Du er måske ikke klar over det endnu, men din hjemmeside er formentlig din bedste og billigste medarbejder i din virksomhed. Et hurtigt regnestykke ser (måske) sådan her ud:
Lad os antage at din hjemmeside kostede kr. 20.000 at få udviklet og du bruger kr. 100 månedligt på hosting af den. Den arbejder for dig 24 timer i døgnet, er din service medarbejder, salgsmedarbejder og holder ikke fri på helligdage.
Det betyder at det første år koster hjemmesiden en timeløn på
24 timer * 356 dage = 8.760 timer
kr. 21.200 / 8760 timer = kr. 2,42 per time
Hvis du kan finde billigere arbejdskraft så er jeg imponeret.
Ikke nødvendigvis den mest effektive medarbejder
At timelønnen er billig betyder dog ikke nødvendigvis, at den også er den mest effektive medarbejder. Det kommer nemlig ned til hvilken opgave den skal løse – og hvor godt den løser opgaven.
Hvis hjemmesiden ikke opfylder den opgave den har, så er den spild af penge i én kontinuerlig strøm – og det er dit ansvar, at få truffet en beslutning om, at ændre det til det bedre.
Fokus er oftest på det der gør ondt her-og-nu
Jeg ved, at du har tusind andre opgaver i din virksomhed som også skal tages af, som har langt større her-og-nu-konsekvenser end hvis din hjemmeside falmer lidt.
Vi mennesker har en tendens til, at prioritere de opgaver som brænder her-og-nu over dem som har større impakt på længere sigt, fordi de ikke gør ondt lige nu.
Hvornår sender du f.eks. din bil på værksted? Når den kører næsten som den skal og knirker lidt, eller når den bryder sammen?
Eller hvornår går du til læge? For at få kontrolleret de vigtigste ting regelmæssigt – eller når du virkelig er syg?
Overvej dog, at hvis du fik bilen på værksted før den begynder at knirke eller tog til lægen regelmæssigt (Du betaler jo ikke engang for det!) kunne du muligvis helt undgå sammenbrud.
Værktøjer der gør det nemmere
Det kan virke overvældende, at du skal optimere på din hjemmeside kontinuerligt. Det behøver ikke være en stor og overvældende opgave, det handler mest af alt om overblik hvad du kigger efter, samt nogle effektive værktøjer der gør opgaven nemmere.
Og føler du opgaven er overvældende, så skader det bestemt ikke, at slutte værktøjerne til og opsamle informationerne, så en professionel kan kigge på dem. Det handler nemlig alt sammen om statistik og data indsamlet over tid.
Værktøj #1 Google Analytics
Det første værktøj jeg altid anbefaler – og som rigtig mange har, men kun sjældent kigger på er Google Analytics. Hvis du ikke har det opsat allerede, så skal du se af, at komme i gang.
Det er gratis og giver dig et præcist billede af hvordan dine besøgende kommer til din hjemmeside, hvilke sider de kigger på og i hvilken rækkefølge, hvordan deres demografi er (køn, alder, interesser, etc.) og meget anden information.
Værktøj #2 Google Search Console
Google Search Console (tidligere Google Webmaster Tools) er et værktøj som gør det nemmere for dig, at fortælle Google hvad de skal indeksere på din hjemmeside og de giver dig råd omkring optimeringspunkter, samt sender dig advarsler hvis den er helt gal.
Google Search Console kan du også anvende til at finde ud af hvilke søgeord der peger til din side, samt hvilken placering du har på disse søgeord.
Googles værktøjer giver dig et godt overblik
Google Analytics og Google Search Console giver dig et rigtig godt overblik over hvordan dine besøgende bruger din hjemmeside, set fra et fugleperspektiv. De er virkelig kraftfulde værktøjer som hurtigt giver dig en indikation af om noget er galt.
De giver dig også en indikation af om de ændringer du laver på din hjemmeside giver resultater. Det de dog ikke giver dig er detaljeret informationer om hvordan dine besøgende rent faktisk opfører sig på din hjemmeside.
Det er væsenligt at vide, for hvis du blot kan konstatere at noget er galt uden, at have en idé om hvad det er, så kan det blive en lang process at optimere.
Derfor vil jeg anbefale dig at opsætte en værktøj mere.
Værktøj #3 Hotjar
Hotjar er et optimerings værktøj som giver dig detaljeret informationer om præcis hvordan dine besøgende opfører sig på din hjemmeside. Det bedste af det hele er, at du tilmed kan bruge det helt gratis (naturligvis med nogle begrænsninger ifht. abonnementerne hos dem).
Click Heatmaps
Giver dig et nemt og enkelt overblik over hvad dine besøgende klikker mest på, dette er f.eks. virkelig nyttigt hvis du laver har landing pages (salgssider) og du gerne vil vide om en ændring på f.eks. knappernes farve og placering, gør en forskel.
Scroll Heatmaps
Giver dig et overblik over hvor langt dine besøgende scroller ned af dine sider, det kan du bruge til at få en meget kraftig indikation om dit indhold er for langt, for kort, interessant, uinteressant, etc.
Du kan også bruge det til at se hvilken forskel billeder og videoer på f.eks. salgssider gør ifht. hvis de ikke er der.
Optagelse af brugeradfærd
Jeg synes dette er en af de mest kraftfulde funktioner der er ifht. A/B test (split test) fordi det giver dig en klar og tydelig information om hvad ændringerne du afprøver, gør til forskel.
Optimer én ting ad gangen og over længere tid
Når du beslutter at optimere din hjemmeside eller webshop, så er det væsenligt at du væbner dig med tålmodighed.
Det kan være fristende at lave en ændring og når ingenting er sket efter de første 24 timer, konkluderer du, at det virker alligevel ikke. Det tager tid at se effekten af en ændringer, derfor skal du væbne dig med tålmodighed.
Samtidig er det også væsentligt, at du afprøver så få ændringer på den enkelte side som muligt. Hvis du f.eks. ændrer 3 markante ting på en side, vil du have svært ved at konkludere hvilken af de 3 ting som gjorde forskellen – og så skyder du blot med spredehagl.
En ting er sikker, hvis du blot gør hvad du altid har gjort, får du med høj sandsynlighed de resultater du altid har fået. For at få nye resultater, skal du afprøve nye strategier.
2 kommentarer til “3 værktøjer til at optimere din hjemmeside / webshop”
Kan godt lide websidens timeløn model 😉
Hej Chris,
Tak 🙂 Jeg synes det ofte en en pointe som går tabt i perspektivet omkring hjemmesider og webshops ifht. hvor meget værdi de bidrager med. Det er jo naturligvis forudsat at de også er optimeret og opfylder formålet – Er de det, så er det den billigste og en af de mest værdifulde og medarbejdere en virksomhed kan have 🙂